
Kan god almen ledelse standardiseres og måles?
7. marts 2025|Kasper Brøndum Andersen
Kan frivillige standarder skabe bedre styring og dokumentation, så den almene branche tydeligere kan vise omverdenen, at der er 'orden i penalhuset'? Det var et af de spørgsmål, som blev taget under kærlig behandling af en ekspertgruppe, som AlmenKompas havde samlet i denne uge.
Almene boligorganisationer kan høste mange gevinster ved at arbejde målbart og struktureret med politikker og compliance. Men hvordan styrker man arbejdet med governance på en fælles måde på tværs af en mangfoldig sektor?
Det drøftede eksperter fra jura, boligadministration og beboerdemokrati onsdag den 5. marts på en workshop hos Poul Schmith/Kammeradvokaten, som AlmenKompas arrangerede.
Der var enighed om, at implementering af politikker, praksis og løbende opfølgning og tilpasning, er centrale elementer at arbejde med for at drive en bæredygtig omstilling i den almene sektor.
Fokus på enkelhed
En af de klareste konklusioner fra workshoppen var, at det er vigtigt med få stærke og fokuserede politikker frem for mange. Særligt en bæredygtighedspolitik og en beboer(demokrati)politik blev fremhævet som centrale, fordi beboerdemokratiet er en grundsten i den almene sektor.
Derudover blev en forretningsetik-politik og en indkøbspolitik anset som vigtige redskaber til at understøtte styringen.
Vigtigheden af sociale klausuler blev også understreget, da de kan sikre ordentlige arbejdsforhold for blandt andet handicappede og udsatte grupper.
Men én ting er at have de rigtige dokumenter i form af politikker og fokus på overholdelse af regulering. Noget andet er at oversætte dem til konkrete målepunkter og sikre, at der løbende rapporteres tilbage til beslutningstagere. Samtidig er kapacitetsopbygning i branchen afgørende for at skabe reel forandring, lød det under drøftelserne.
Der blev også diskuteret, hvordan man kan arbejde med risikostyring som en metode til at sikre compliance. Udpegning af centrale risici for organisationen kan være et vigtigt skridt i retning af bedre governance.
Standarder og fælles metoder er vejen frem
Sektoren er stærk reguleret, og det kom frem, at der generelt er systemer på plads til at sikre efterlevelse af love og regler – ofte som følge af ekstern revision, tilsyn og administrativ støtte til organisationer. Her kan der findes relevante målepunkter som eksempelvis antallet af klager, påbud, sager mv.
Eksperterne pegede på, at der derfor ikke er et stort behov for detaljerede regelværk. Der er snarere brug for kapacitetsopbygning, så det bliver klart, hvad de overordnede politikker og praksis betyder for den enkelte i organisationen.

Mads Malik Knudsen, formand for organisationsbestyrelsen i FSB, bidrog til drøftelserne af governance i de almene boligorganisationer. Foto: Mathias Kindholm, Kaktus Film
– Vi skal selvfølgelig have nogle gode målepunkter og nogle redskaber til at måle på, hvordan vi gør det bedst muligt på en dygtig, effektiv og professionel måde på tværs af sektoren. Adgangen til data er der, men det handler om at få nogle standarder og metoder, der er fælles for sektoren, så vi får et fælles sprog om det. Og det er jo det, vi er i gang med her i AlmenKompas, sagde Mads Malik Knudsen, der er formand for organisationsbestyrelsen i FSB.
Næste skridt: Fra politik til praksis
Da den almene sektor ikke er direkte underlagt regulering for bæredygtighedsrapportering, blev det foreslået, at indsatsen fokuserer på de temaer, der optager beboerne mest. I praksis betyder det at udvælge et fåtal fælles politikker og målepunkter, der kan implementeres bredt i sektoren.
Workshoppen markerede et vigtigt skridt i retning af en mere struktureret og målbar tilgang til governance i den almene sektor. De næste skridt indebærer en videre udvikling af standarder og målepunkter, så boligorganisationerne kan arbejde mere databaseret med ESG i praksis.